Artist Statement NL:

We staan vaak niet stil bij het feit dat we praktisch alles om ons heen ooit geconstrueerd
hebben en dit nog steeds doen. In mijn werk breng ik onderliggende procesmatigheid
onder de aandacht, laat ik zien dat ruimtes gemaakt zijn door mensen en dat ze een
vorm zijn waarin ideeën opgeslagen worden.

Deze ideeën zijn lang niet zo houdbaar als het materiaal waarin ze vastgelegd zijn.
Het enorme contrast tussen de vluchtigheid, menselijkheid en het fictieve van ideeën en de snelheid en grootsheid waarmee gebouwd kan worden intrigeert mij.

Ik incorporeer verschillende stadia van het proces in mijn werk.
Van het monumentale eindwerk tot het materiaal en werkwijzen die aan het maken vooraf gaan.
Denk aan schetsen, documentaire fotografie, maquettes in combinatie met beton, staal en vergroting.
Tijdens het maken ontstaan er verschillende faseovergangen tussen de materialen en werkwijzen.
Schetsen krijgen een sculpturale vertaling, worden gefotografeerd, geprint, vergroot, ingegoten en gekopieerd.

Ik kies vaak voor materialen die van elkaar kunnen lenen. Hierdoor vermengen en vervormen hun eigenschappen.
Door monumentale beeldtaal te combineren met een schetsmatige beeldtaal creëer ik constructies die naast monumentaliteit ook twijfel en overdenkingen in zich dragen.
Hierdoor ontstaan gelaagde werken waarin logische waarneming en de daaraan gekoppelde verwachting doorbroken wordt.

 

Artist Statement EN:

We aren’t constantly aware of it, but almost everything around us has been constructed, and we continue to construct.
I focus on bringing underlying, systematic processes to light, showing that spaces are created by people, and that they are a form in which ideas are stored.

The ideas that are stored in these spaces are not as tenable as the material these spaces are made of.
I’m intrigued by the massive contrast between the volatility, humanity, fictitiousness of ideas,
and the speed and grandeur with which it’s possible to build structures.

I incorporate different stages of the creating process into my work; from the monumentality of
the final work, to the materials and methods that lead up to it.
Examples include sketches, documentary photography, and scale models in combination with
concrete, steel, and magnification. During the creating process, the work goes through various phase transitions,
dictated by the materials and methods. Sketches are given a sculptural translation, are photographed, printed, enlarged, cast,
and copied.

I often use materials that have the ability to borrow qualities from one another. Because of this, all materials mix and transform.
This process creates layered works in which logical perception and the associated expectations are broken.

…………………………………………………………..

Teksten over het werk:

  • Members View – Young collectors Circle – Luuk Heezen 2020 –> voor gehele tekst zie: LINK

Het heeft iets weg van een schatkaart, maar dan een weifelende: eentje die voorzichtig probeert een weg te formuleren, zich weer terugtrekt, gehavend en dubbelgevouwen is, een lichte en een donkere helft heeft en allerlei grijstinten ertussenin. En tegelijkertijd straalt het werk een bedeesde kracht uit, het is er, en heeft iets te bieden voor wie oog heeft voor wat niet schreeuwt.


  • Zwevend Beton – Marjolein Sponselee/Lucy in de Lucht 2020 –> voor gehele tekst zie: LINK

Maaike maakt objecten in beton. Objecten aan de wand en op de vloer. Opvallend is dat het beton geen massief, kil blok is maar allerlei sporen in zich draagt. Sporen van andere materialen, sporen van tekeningen en letterlijk ook verschillende lagen waarin het werkproces zichtbaar blijft.


  • Nieuw in de collectie – Puck Barendrecht 2019 –> voor gehele tekst zie: LINK

De perceptie van verschillende materialen – met name beton en papier – speelt in Kramers werk een belangrijke rol. Door materialen te combineren of de illusie van het ene materiaal in het andere materiaal te creëren, ontstaan er werken die niet zijn wat ze lijken. De toeschouwer ervaart een bepaalde mate van verwarring en wordt gestimuleerd om vérder te kijken. Wij mensen zijn snel geneigd om te wennen aan een bepaalde status quo en vervolgens de onderliggende procesmatigheid te vergeten. Maaike hoopt met haar werken deze onderliggende procesmatigheid in alles om ons heen opnieuw onder de aandacht te brengen. Het proces is ook bij de totstandkoming van het werk een onmisbaar element. Verschillende fases zijn nodig om de juiste gelaagdheid in de werken te brengen.